واحدایمنی بیمار

ایجاد شده در ۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۹:۵۱ قبل از ظهر
 
 

معرفی مدیر:

  • نام و نام خانوادگی: مهسا محمدیان بیدختی 
  • سمـت: کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار 
  • تحصیــلات: کارشناس ارشد پرستاری
  • پســت سازمــانـی: کارشناس پرستاری
  • پست الکتــرونیــک: m.mohamadianb1397@gmail.com
 

معرفی واحد:

واحد ایمنی بیمار با توجه به سیاست و رسالت اصلی بیمارستان و نیز با عنایت به اهمیت آن در استانداردهای اعتباربخشی در این بیمارستان شکل گرفت. مسئول فنی بیمارستان با ابلاغی از سوی ریاست بیمارستان به عنوان مسئول ایمنی بیمارستان و یکی از پرسنل با تجربه به عنوان کارشناس مسئول ایمنی بیمارستان معرفی شدند. این واحد با تدوین برنامه های مرتبط با ارتقاء ایمنی بیماران، بیمارستان را در رسیدن به اهداف کلان و رسالت اصلی آن(ایمنی بیمار) یاری می رساند.

شرح وظایف :

 1. عضويت در تيم ارزيابي داخلي بيمارستان

2. اولويت بخشي، برنامه ريزي، اجرا و پايش و بازنگري مستمر برنامه هاي ارتقاي ايمني بيماران در تمام سطوح بيمارستان

3. مسئول ايمني بر روند پيشرفت برنامه هاي عملياتي ايمني نظارت ميداني دارد

 4. تقويت فرآيند پيشگيري خطا و قصور پزشكي

 5. بازديدهاي مديريتي به منظور بهبود فرهنگ ايمني بيمار و شناسايي خطرات احتمالي

 a. وجود تقويم بازديدهاي منظم و مدون مديريتي با موضوع ارتقاي فرهنگ ايمني

 b. اعلام رسمي برنامههاي بازديدهاي مديريتي با موضوع ارتقاي فرهنگ ايمني به بخشها و واحدها

 c. انجام بازديدها در فواصل زماني قيد شده بر حسب نوع بخش توسط افراد عنوان شده برنامه

 d. شناسايي شرايط تهديد كننده ايمني بيمار از زبان كاركنان در حين بازديد

 e. ارائه بازخوردهاي فردي به افراد گزارش كننده شرايط تهديد كننده ايمني بيمار

 f. برگزاري جلسه جمع بندي بازديد با حضور تيم بازديد كننده در بخش/ واحد مورد بازديد

 g. انجام اقدامات اصلاحي/ تدوين برنامه بهبود كه نياز به تصميمگيري در سطح مديريت اجرايي دارند

 6. ترويج برنامه خود ارزيابي و خوداظهاري پيش از بروز مشكلات حاد براي بيمار و بيمارستان

 7. رسيدگي فوري به قصور پزشكي طبق مقررات

 8. ارتقاي ايمني بيماران

 9. توسعه فرهنگ بيمار محوري و اولويت بخشي به ايمني بيماران در فرهنگ سازماني بيمارستان

 10. تقويت مشاركت كاركنان در پايش و كنترل خطاهاي پزشكي

 11. پيشگيري از تكرار مجدد خطاهاي پزشكي از طريق تحليلي ريشه اي علل بروز و به اشتراك گذاري تجربه ها

 12. ارتقاي ايمني بيماران از طريق مديريت شاخص هاي ايمني بيماران

 13. بازنگري و بهبود فرآيندها بر اساس ارزيابي مستمر ميداني ايمني بيمار

 14. برگزاري دوره هاي آموزشي شناسايي، پيشگيري و كنترل عوامل تهديد كننده ايمني بيمار

 
 

اهمیت ایمنی بیمار در سنجه های اعتباربخشی :

 
Patient Safety
روح اصلی اعتباربخشی نسل نوین، ارتقای ایمنی بیمار است. استانداردهایی که مستقیما مرتبط با ایمنی بیماران هستند از انواع بومی و یا استانداردهای توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی در محورهای هشت گانه و در توالی اقدامات کیفی مربوط تعبیه شده اند. در واقع محور مدیریت ایمنی بیماران مجموعه ای از استانداردهای کیفی در تمامی محورهای اعتباربخشی است. پیام اصلی این شیوه از نگارش، ضرورت توجه به برنامه ها، ملاک ها و نظارت های مرتبط با ایمنی بیمار در تمامی ابعاد اعتباربخشی و پرهیز از بخش محوری نمودن ایمنی بیماران با توجه به ابعاد متنوع آن است. 
 
  
 
 
 
 
 

اهداف و برنامه ها :

 

goald

  • بازدیدهای مدیریتی به منظور بهبود فرهنگ ایمنی بیمار و شناسایی خطرات، بطور هفتگی
  • ایجاد فرهنگ بیمارمحوری در سطح بیمارستان
  • شناسایی عوامل تهدید کننده زیرساختی در بروز خطا های پزشکی
  • ارزیابی و شناسایی عوامل تهدید کننده فرآیندی در بروز خطا های پزشکی
  • جمع آوری سوابق خطاهای پزشکی تایید شده در کمیته های مختلف بیمارستانی
  • جمع آوری گزارش های عمومی و خود اظهاری خطاهای پزشکی طبق روش اجرایی گزارشدهی همگانی خطاهای پزشکی
  • جمع آوری گزارشهای ثبت شده در فرم الکترونیکی خطاهای پزشکی
  • به اشتراک گذاری  علل خطاهای پزشکی رخ داده در جلسات و سمینارها
  • تعیین شاخص های ایمنی بیمار در بخش های تشخیصی و درمانی
  • تشکیل تیم ایمنی بیمار
  • انجام ارزیابی میدانی با موضوع ایمنی بیماران هر ماه یک بار
 

مطالب آموزشی  :